Z ca³± pewno¶ci± odpowiedzi± na zwiêkszaj±c± siê ¶wiadomo¶æ i potrzeby w tym zakresie Polaków jest oczywi¶cie III filar - niezale¿nie od tego czy bêdzie to odk³adanie ¶rodków w programach regulowanych przez Pañstwo (np. IKE/IKZE czy Pracowniczych Programach Emerytalnych), czy te¿ wszystkich innych produktów takich jak fundusz, lokata bankowa lub ubezpieczenie. Z naszych prognoz wynika, ¿e szczególnie produkty nieregulowane bêd± siê bardzo dynamicznie rozwijaæ osi±gaj±c ¶redni, dwucyfrowy wzrost sprzeda¿y.
Oczywi¶cie ta informacja jest bardzo pozytywna dla towarzystw ubezpieczeniowych. Jednocze¶nie mamy ¶wiadomo¶æ tego, ¿e produkty oszczêdno¶ciowe, czy inwestycyjne nie maj± w ostatnich latach najlepszej prasy ze wzglêdu na przypadki nieetycznej sprzeda¿y np. w postaci
polis na ¿ycie niedopasowanych do potrzeb klientów. Rynek ubezpieczeniowy czeka sporo pracy w tym zakresie. Ju¿ teraz widaæ zachodz±ce zmiany na rzecz oferowania bardziej dopasowanych i przejrzystych produktów, obni¿enia kosztów i zaoferowania wy¿szej warto¶ci dla klienta, a tych zmian bêdzie coraz wiêcej. Ubezpieczyciele wdra¿aj± Kartê Produktu PIU – wystandaryzowany zestaw informacji o polisie, w tym o poziomie op³at i warto¶ci wykupu wg za³o¿onych scenariuszy finansowych. Przy tej okazji zmianie podlegaj± same produkty oparte o fundusze UFK, czyli produkty typu „unit-linked”, które s± przedmiotem nowych ilustracji.
Dodatkowym aspektem, który stanowi obecnie wyzwanie z perspektywy strategii firm ubezpieczeniowych, stanowi misjê i jest elementem, w którym ubezpieczyciele bêd± odgrywaæ kluczow± rolê, jest dostarczanie do wy¿ej wspomnianych produktów warto¶ci dodanej, w postaci szerszej ni¿ dotychczas ochrony ubezpieczeniowej. Zapewnianie klientom dopasowanej do ich potrzeb, szerokiej ochrony ubezpieczeniowej, to niezwykle istotny element strategii MetLife, zbudowany na ponad 20-letnim do¶wiadczeniu na polskim rynku a tak¿e wymianie do¶wiadczeñ miêdzynarodowych w ramach grupy.
Omówione powy¿ej planowane zmiany na rynku, to nie tylko kwestia samej oferty produktowej ubezpieczycieli, ale równie¿ potrzeba zmian w zakresie sprzeda¿y oferty ubezpieczeniowo-oszczêdno¶ciowej. Dystrybucja ubezpieczeñ bêdzie podlegaæ procesom profesjonalizacji, co bêdzie stanowiæ o przewadze konkurencyjnej poszczególnych graczy rynkowych. To na czym obecnie klientom najbardziej zale¿y je¶li chodzi o kontakt z produktami ubezpieczeniowymi i wyborze najatrakcyjniejszej oferty, to mo¿liwo¶æ zapoznania siê z konkretnym rozwi±zaniem i przej¶cia bardziej ¶wiadomie przez ca³y proces poznawczy. A zatem czekaj± nas pozytywne zmiany – nie tylko produktowe ale równie¿ w dotycz±ce procesu i organizacji sprzeda¿y we wszystkich kana³ach dystrybucji.
¼ród³o:
MetLife