Zbudowa³e¶ w wakacje pojazd w³asnej konstrukcji i chcesz nim wyjechaæ na drogê? Pamiêtaj, musisz mieæ polisê OC - ostrzega Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Rocznie do UFG trafia oko³o tysi±c spraw o braku takiego ubezpieczenia dla pojazdów typu SAM.*
Lato sprzyja samodzielnemu budowaniu ró¿nego rodzaju pojazdów w³asnej konstrukcji. Niewiele osób jednak wie, ¿e w chwili wyjazdu na drogê, równie¿ taki pojazd musi mieæ polisê OC, i to nawet je¿eli nie ma badañ technicznych czy nie jest zarejestrowany - przypomina UFG.
-
W tym roku do Funduszu trafi³o ju¿ ponad 400 zawiadomieñ o braku polisy OC dla pojazdów w³asnej konstrukcji, co dziesi±ty z nich nie by³ zarejestrowany. - Tak d³ugo jak pojazdem domowej konstrukcji poruszamy siê po w³asnej dzia³ce i nie wyje¿d¿amy nim na drogê - pojazd ten nie musi mieæ polisy OC. Jednak wyjechanie takim wehiku³em na drogê jest równoznaczne z obowi±zkiem posiadania ubezpieczenia OC, równie¿ wtedy gdy pojazd ten jest nie zarejestrowany -mówi S³awa Cwaliñska Weychert, wiceprezes UFG.
Gdy dojdzie do wypadku spowodowanego pojazdem w³asnej konstrukcji, w którym poszkodowane s± osoby trzecie - musz± mieæ one zapewnione odszkodowanie. W sytuacji gdy pojazd nie mia³ polisy OC, a zdarzenie mia³o miejsce na terenie posesji konstruktora - za szkody wyrz±dzone tym pojazdem np. s±siadowi - zap³aci on z w³asnej kieszeni. Natomiast gdy do wypadku dojdzie na drodze osoby poszkodowane otrzymuj± odszkodowanie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Jednak osoba kieruj±ca takim nieubezpieczonym pojazdem typu SAM oraz jego w³a¶ciciel (na którym ci±¿y obowi±zek wykupienia OC posiadacza pojazdu), solidarnie bêd± musieli sp³aciæ ca³± kwotê odszkodowania wyp³aconego przez UFG. Dodatkowo w³a¶ciciel obci±¿ony zostanie kar± za brak polisy OC. Czêsto zdarza siê, ¿e - motorowerem w³asnej konstrukcji czy "domowej roboty" quadem, kieruj± kilkunastoletni ch³opcy. W jednej z ostatnich spraw z udzia³em pojazdu typu SAM, któr± zajmowa³ siê Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny - nastoletni ch³opiec, pod nieobecno¶æ rodziców, wspólnie z kolegami z s±siedztwa wyjecha³ na drogê w³a¶nie takim quadem w³asnej konstrukcji. Pojazd mia³ jedno siedzisko i sk³ada³ siê z zespawanych stalowych rurek oraz silnika, skrzyni biegów i kó³ - z fiata 126p.
Podczas przeja¿d¿ki, na ³uku drogi, syn w³a¶ciciela pojazdu - straci³ nad panowanie nad kierownic± i uderzy³ w metalowe ogrodzenie posesji. Nastoletni kolega, który podró¿owa³ stoj±c na stalowej rurce konstrukcji - uderzy³ g³ow± o ogrodzenie i wskutek rozleg³ych uszkodzeñ g³owy - zmar³. Jego matka wyst±pi³a o odszkodowanie do UFG, gdy¿ pojazd nie mia³ polisy OC. S±d uzna³, ¿e urz±dzenie uczestnicz±ce w wypadku spe³nia definicjê pojazdu, przystosowanego do poruszania siê po drodze i podlega obowi±zkowi ubezpieczenia OC. W uzasadnieniu wyroku, s±d przypomnia³ przepis ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych, który nakazuje wykupiæ polisê OC, przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu, na drodze.
Skoro ów wehiku³ domowej konstrukcji, nie mia³ ubezpieczenia odpowiedzialno¶ci cywilnej - s±d nakaza³ UFG, wyp³atê odszkodowania (kilkadziesi±t tysiêcy z³otych) dla matki ch³opca. Z kolei Fundusz, po wyp³acie tego ¶wiadczenia, wyst±pi³ o jego zwrot - do ojca ch³opca, który spowodowa³ wypadek. Do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego trafia rocznie po oko³o tysi±ca zawiadomieñ o braku obowi±zkowego OC - g³ównie w efekcie policyjnych kontroli lub wypadku spowodowanego pojazdem typu SAM. W 2013 roku w UFG zarejestrowane zosta³y 934 takie sprawy, za¶ po o¶miu miesi±cach tego roku by³o ich ju¿ 411. Przy czym oko³o 10 procent tego typu spraw dotyczy pojazdów, które w ogóle nie zosta³y zarejestrowane.
*Pojazd marki SAM to taki pojazd, który zosta³ zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy w³asnej konstrukcji (art.66a ustawy Prawo o ruchu drogowym)
¬ród³o:
UFG